Blue Zone Mobility is aanbieder van de E-bikes en accessoires uit de Ebikeshop

Artikel informatie 

Hoe werkt een E-bike?

  • De motor van jouw E-bike wordt geactiveerd op het moment dat je begint te trappen. Bij elektrische fietsen moet meegetrapt worden om de motor te blijven activeren. Er zijn modellen met opstaphulp, hierbij hoef je niet te trappen om de fiets te laten rijden tot een snelheid van 6 km per uur. Bij iedere trapbeweging geeft de motor jou een extra zetje waardoor het fietsen makkelijker, lichter en comfortabeler wordt. De mate van ondersteuning kan je meestal met knoppen op het stuur of op het display instellen. De trapondersteuning stopt bij de wettelijk bepaalde snelheidsgrens van 25 kilometer per uur. Wanneer je harder fiets stopt de ondersteuning vaak vrij abrupt, waardoor het fietsen ineens heel zwaar lijkt te gaan. Advies: rij niet sneller dan 22 à 23 kilometer per uur, dan zal de trapondersteuning niet stokken en rijd je toch vlot door.

Waarom maakt een E-bike geluid?

  • Een E-bike motor maakt geluid, maar dit is zelden een vervelend of hard geluid. Het zal jouw fietsbeleving zeker niet beïnvloeden. De ene motor wordt als stiller ervaren als de andere, maar dat verschilt ook nog eens per persoon. Daarnaast hoor je vaak het geruis van de banden en de wind, want meestal rijdt men op een E-bike zo hard mogelijk, omdat dat immers makkelijk gaat.

Kan ik de fiets aanschaffen via een fietsplan?

  • Dat hangt af van het fietsplan. Het is niet mogelijk om via Nationale Fiets Projecten, Fiscfree of Bedrijfs Fietsen Nederland de fiets aan te schaffen. Het is wel mogelijk een E-bike aan te schaffen wanneer het fietsplan zonder tussenpersoon geregeld wordt. Dat wil zeggen: je levert de aankoopbon in bij de HR-afdeling van jouw bedrijf. Het bedrijf maakt het aankoopbedrag over aan jou. Vanaf januari 2020 geldt er een eenvoudigere ‘fiets van de zaak’ regeling waar vrijwel elke fiets onder kan vallen. Het loont de moeite hierover eens met ‘de zaak’ van gedachten te wisselen.

Is mijn E-bike instapklaar bij aankoop?

  • De E-bike wordt rijklaar geleverd. Je wordt gevraagd een korte proefrit te maken waarna de E-bike door de monteur die de E-bike brengt helemaal naar wens wordt afgesteld.

Heb ik een kenteken nodig voor mijn E-bike?

  • Nee, je hebt geen kenteken nodig voor normale E-bikes met een begrensde snelheid tot 25 kilometer per uur. Voor Speed Pedelecs is wel een kenteken vereist en ook een valhelm verplicht. Deze snelle E-bikes mogen 45 kilometer per uur en worden geschaard onder de bromfietsen.

Kan ik mijn eigen snelheid bepalen?

  • Via de bediening van jouw E-bike kun je zelf gemakkelijk de mate van ondersteuning bepalen. Hoe hoger de ondersteuning, hoe eenvoudiger het is om snel te fietsen met een minimale inspanning. De accu zal hierdoor wel sneller leegraken dan wanneer je zelf volop meefietst.

Komt mijn E-bike met fietstassen, kettingslot, spiegels, fietslampen en bel?

  • De E-bike wordt geleverd inclusief verlichting en bel, zodat de fiets direct op de weg mag. Een slot, fietstassen of andere accessoires kun je op de site bijbestellen. We hebben geen slot gemonteerd omdat wij je de keus willen laten. In sommige streken zul je met een eenvoudig ringslot kunnen volstaan, elders is een slot met extra kettingslot aan te raden zodat je de e-bike stevig vast kunt ketenen.  

Kan ik een achterzitje op de E-bike monteren?

  • Er kan een achterzitje op de E-bike gemonteerd worden mits er gebruik wordt gemaakt van een adapter. Zonder adapter is een achterzitje niet mogelijk. Er kan geen zitje gemonteerd worden aan de zitbuis (waar de zadelpen in gaat) van de fiets. Let op: De maximale belasting van de achterdrager is 18 kg.

Past er een voorzitje op de E-bike?

  • Er is een voordrager gemonteerd, waardoor het plaatsen van een kinderzitje vrijwel onmogelijk is. Wil je de Villette le Robuste toch voorzien van een voorzitje, dan dien je de bagagedrager te verwijderen.

Past er een mand en/of tassen op de E-bike?

  • Bijna alle fietstassen passen achterop de bagagedrager van de E-bikes. Op de voordrager passen vrijwel alle manden en kratten, zeker diegenen die als accessoire op deze pagina worden aangeboden.

Wat is de actieradius?  

  • De actieradius van een E-bike geeft aan hoeveel kilometer je maximaal op een volle accu kunt rijden, zonder tussendoor op te laden. De actieradius heeft enerzijds te maken met de kracht van de accu: het aantal Wattuur dat de accu levert en met heel veel externe factoren, zoals het gewicht van de berijder, het weer: temperatuur en wind, het soort weg waarop jij rijdt en het totale gewicht van de E-bike. Hierdoor is het lastig om de exacte actieradius te benoemen. De genoemde actieradius in folders en websites is een kunstmatig maximum waarbij alle factoren zo gunstig mogelijk zijn en wordt in de praktijk dus vrijwel nooit gehaald.

Hoelang duurt het opladen van mijn accu?

  • Gemiddeld duurt het tussen 4 en 8 uur om de batterij van jouw E-bike volledig op te laden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de capaciteit van de accu: een zwaardere accu duurt langer om op te laden en een halfvolle duurt korter dan een helemaal leeggereden accu.

Hoe laad ik de batterij op?

  • Je dient de batterij op te laden met de meegeleverde adapter. Deze is vergelijkbaar met een oplader voor een mobiele telefoon. Gebruik altijd alleen de meegeleverde oplader, elke andere kan leiden tot brand in de accu of oplader en zelfs tot een exploderende accu! Gebruik van een niet-originele oplader doet elk recht op garantie vervallen. Laad de accu op bij een temperatuur hoger dan 5 graden Celcius, liefst bij kamertemperatuur. Een koude accu kan minder energie opslaan en zal dus ook eerder leegrijden. Lees voor het gebruik van de E-bike de gebruiksaanwijzing en sla de tips over het gebruik van de accu zeker niet over.

Hoe onderhoud ik de batterij voor maximaal gebruiksplezier?

  • Neem de volgende voorzorgsmaatregelen voor jouw batterij: laad de accu regelmatig op (bijvoorbeeld na iedere rit), laat hem niet geheel ontladen, laad hem bij weinig gebruik ook regelmatig een paar uur op, bijvoorbeeld in de winter elke zes weken 6 uur aan de lader en bewaar de accu bij voorkeur op een droge plek op kamertemperatuur. Is jouw schuur erg koud in de winter? Bewaar jouw accu dan liever binnen in huis!

Hoe vaak kan ik een accu opladen?

  • Wanneer jij aan de voorschriften uit de handleiding houdt en de accu in het begin van zijn leven een aantal keren volledig leegrijdt en weer oplaadt en verder de accu slechts af en toe geheel leegrijdt, zal een accu zo’n 500 keer opgeladen kunnen worden. Houdt er rekening mee dat de capaciteit van de accu telkens een heel klein beetje afneemt door natuurlijke veroudering, maar dat de accu kapot zal gaan van langdurig niet opladen.

Wat kan ik doen om zo ver mogelijk te komen op een acculading?

  • Zorg dat de batterij altijd volledig opgeladen is bij vertrek, leg de accu aan de lader ’s avonds op de dag voor jouw fietstocht. Beperk vervolgens het stroomverbruik van de E-bike.
  • Zet de ondersteuningsstand zo laag mogelijk. Neem zo weinig mogelijk bagage mee.
  • Zorg ervoor dat de fietsbanden goed opgepompt zijn. Gebruik een lichte versnelling.
  • Schakel terug bij tegenwind of bij het oprijden van een helling, zoals jij zou doen bij een fiets zonder elektrische ondersteuning.

Kan ik ook op mijn E-bike fietsen wanneer de batterij niet is opgeladen?

  • Ja, dat kan. Zonder ondersteuning van de motor kun je de E-bike als een normale fiets gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de E-bike zwaarder zal trappen dan een normale fiets, vanwege het hogere gewicht van motor en accu.

Hoe hard mag ik rijden op mijn E-bike?

  • Volgens de Nederlandse wetgeving is het toegestaan om maximaal 25 km/uur te rijden op een fiets met trapondersteuning. De trapondersteuning zal dan ook bij 25 kilometer per uur ophouden, soms gaat dat nogal abrupt, soms wat geleidelijker. Dat ligt aan hoe de besturingssoftware is ingesteld en dat is meestal niet door de gebruiker te regelen. Je mag en kan wel harder fietsen, maar dan zul je het zonder trapondersteuning moeten stellen.

Hoe groot en zwaar is mijn E-bike?

  • De Villette Le Robuste E-bike weegt 27.6 kilo inclusief accu. De lengte is ongeveer 185 cm, breedte 65 cm en hoogte rond de 110 cm, afhankelijk van hoe hoog je het stuur instelt. 
  • De Villette Le Robuste E-bike Deluxe weegt 27 kilo inclusief accu. De lengte is ongeveer 185 cm, breedte 65 cm en hoogte rond de 110 cm, afhankelijk van hoe hoog je het stuur instelt. 

Is de Villette le Robuste (Deluxe) E-bike geschikt voor alle leeftijdsgroepen?

  • Beide E-bikes zijn geschikt voor personen vanaf ongeveer 14 jaar tot ver in de zestig. Vanwege de niet al te lage instap is de E-bike minder geschikt voor oudere gebruikers. De E-bike is geschikt voor personen van ca 168 cm tot 179 cm. 

Hoeveel versnellingen bevat de E-bike?

  • De Villette Le Robuste en de Robuste Deluxe beschikken beiden over een Shimano Nexus 3 versnellingsnaaf. Deze betrouwbare, onderhoudsarme naaf biedt een geschikt verzet voor vrijwel elke situatie die in Nederland voorkomt.

Heeft de E-bike zowel een terugtraprem als een handrem?

  • De Villette Le Robuste is uitgerust met V-brakes op het voorwiel en op het achterwiel. De fiets heeft geen terugtraprem. De Villette Le Robuste Deluxe heeft V-brakes op het voorwiel en een rollerbrake in het achterwiel. V-brakes vragen vaker onderhoud (vervanging van remblokjes) dan een rollerbrake.  

Bevat de E-bike een kilometerteller?

  • De Villette Le Robuste en Robuste Deluxe zijn uitgevoerd met een eenvoudig LED-display zonder kilometerteller of snelheidsmeter. 

Op wat voor terrein is de E-bike geschikt?

  • Beide Villette Le Robuste modellen zijn uitstekende stadsfietsen en ook geschikt voor tochtjes in de natuur, maar alleen op wegen en fietspaden. De zithouding en de bouw van de fietsen maken ze ongeschikt voor sportief en off-road gebruik.

Is de E-bike makkelijk te vervoeren?

  • De Villette Le Robuste en Villette Le Robuste Deluxe passen op een fietsendrager die geschikt is voor e-bikes. We raden aan om tijdens een autorit de accu uit de drager te nemen en deze in de auto mee te nemen. De wielen laten zich niet eenvoudig uitnemen, waardoor de fietsen minder prettig achter in een auto passen.

Welke framemaat is geschikt voor mij?

  • Fietsen met een vaste zadelpen en vaste stuurpen hebben minder verstelmogelijkheden dan die met een verstelbaar stuur, waardoor deze voor minder lichaamslengtes geschikt te maken zijn. De Villette Le Robuste is het meest geschikt voor mensen van ca 168 tot 179 cm.

Verzending

Kan ik mijn bestelling ook annuleren?

  • Ja, het is mogelijk om een bestelling te annuleren, indien de E-bike nog niet is verstuurd.
    • Mail info@bikeservicenederland.nl o.v.v. ordernummer en/of vouchercode, IBAN, tenaamstelling, datum aankoop en telefoonnummer voor annulering.

  • Het is niet mogelijk om een bestelling te annuleren, indien de E-bike al verstuurd is.
    • Als het een bestelling betreft die al verzonden is gelden de onderstaande regels:

  • Jij, de consument, heeft bij een koop op afstand (online aankoop) het recht de aankoop te herroepen. Dat wil zeggen dat je binnen de bedenktijd van 14 dagen nadat je het product geleverd hebt gekregen, zonder opgaaf van reden, het product mag annuleren.

  • Tijdens de 14 dagen bedenktijd mag het product opengemaakt worden en gepast worden, om te beoordelen of je het product wilt houden. Het product mag NIET gebruikt worden tijdens de bedenkperiode! 

  •  In het geval dat het product een E-bike betreft, hanteren we de onderstaande richtlijnen. 
    • De E-bike mag gepast worden, dwz zadel en stuur mogen worden ingesteld. Dit gebeurt al door de monteur bij aflevering.

  • De E-bike mag nadat de monteur de E-bike heeft afgesteld uitgeprobeerd worden onder de volgende voorwaarden:
    • maximaal over een afstand van 1 km.
    • enkel met droog weer en op een droog en schoon wegdek.

  • Wanneer je de E-bike NIET wil houden mag deze enkel retour genomen als deze in nieuwstaat verkeert. Dat wil zeggen: schoon, onbeschadigd en met alle geleverd accessoires en papieren. Voldoet de E-bike niet aan deze voorwaarden, dan wordt er een afschrijving gerekend.

  • Wanneer de E-bike meer dan 1 kilometer uitgeprobeerd is, kan de fiets niet geretourneerd worden.

  • Wanneer blijkt dat de E-bike over nat wegdek/vuile ondergrond gereden heeft, wordt een retour niet geaccepteerd of een afschrijving gerekend. Wij kunnen de E-bike dan immers niet meer als ‘nieuw’ verkopen.

  • Graag ontvangen wij van jou de bevestiging dat de E-bike niet meer dan 1 km gereden heeft en dat hij onbeschadigd cq in nieuwstaat verkeerd.

  • Het is niet mogelijk om je bestelling van een accessoire(s) te annuleren. Wel kan je deze gratis retour sturen. 

Kan ik bestellen voor een adres buiten Nederland?

  • Nee. De E-bikes zijn alleen te bestellen voor een adres binnen Nederland. 

Binnen hoeveel dagen ontvang ik mijn Villette le Robuste (Deluxe) E-bike?

  • Bekijk de productpagina voor de actuele levertermijn.

  • Een dag na aankoop ontvang je een e-mail van Blue Zone Mobility. In de e-mail staat bevestiging op welke dag Blue Zone Mobility de E-bike komt leveren. 
  • Mocht een afspraak niet lukken op de aangegeven dag en niemand anders kan de fiets aannemen dan schuift de levering een week door, op dezelfde dag. Het is echter prettig om zo veel mogelijk vast te kunnen houden aan de planning van de transporteur. Ben je in staat om een buur, vriend of familielid in te schakelen voor de ontvangst van jouw fiets/het bestelde product, dan vragen wij jou om dit te doen. Zorg ervoor dat jij, of jouw afgevaardigde buur, vriend of familielid, kan aantonen dat de fiets door jou is besteld en dit kunt tonen aan onze transporteur. Zonder bewijs kan de E-bike niet worden afgeleverd!

  • De dag voor de afleverdag ontvang je een SMS bericht. 

 

Door welke vervoerder wordt de Villette le Robuste (Deluxe) E-bike verzonden?

  • Een door BZM aangestelde vervoerder, in eerste instantie BZM en partner Fietscentrum. Bij grote drukte kan BZM een derde partij inzetten, die op dezelfde wijze de fietsen gaat afleveren.

Door welke vervoerder wordt mijn accessoire verzonden?

  • DHL

Ontvang ik een Track & Trace na het bestellen?

  • Je ontvangt geen Track & Trace na het bestellen van een E-bike. De vervoerder van de E-bike rijdt op bepaalde dagen bepaalde postcodegebieden, dus je kunt direct zien op welke dagdelen de levering plaats kan vinden. De vervoerder neemt een dag voor aflevering contact met jou op en geeft een tijdspad van maximaal 3 uur af waarbinnen de fiets wordt geleverd.
  • Je ontvangt wel een Track & Trace code na het bestellen van een accessoire. De Track & Trace code ontvang je zodra de bestelling bij de transporteur is aangekomen. 

Ik heb geen Track & Trace ontvangen, wat nu?

  • Zie boven na bestelling van een E-bike.
  • Heb je geen Track & Trace code ontvangen na het bestellen van een accessoire? Neem dan contact op met service@fsnplus.nl o.v.v. jouw ordernummer en ontvang alsnog jouw Track & Trace.

Ik heb een verkeerd e-mailadres opgegeven en nu ontvang ik geen Track & Trace, wat nu?

  • Je krijgt geen Track & Trace na het bestellen van een E-bike. Bij het onjuist opgeven van jouw telefoonnummer wordt het wel lastig om een leverafspraak te maken.
  • Heb je geen Track & Trace code ontvangen na het bestellen van een accessoire? Neem dan contact op met service@fsnplus.nl o.v.v. jouw ordernummer en ontvang alsnog jouw Track & Trace.

Ik heb een E-bike en een accessoire gekocht, worden deze op dezelfde dag geleverd?

  • Nee. de E-bike heeft een langere verzendtijd, dan de accessoire. 

Retourneren & Voorwaarden

Mijn Villette le Robuste E-bike is na ontvangst defect geraakt, wat nu?

  • Neem contact op met de serviceverlener via e-mail of telefoon.

Ik wil mijn aankoop retourneren, wat kost dit?

  • De E-bike wordt, indien je hebt voldaan aan de voorwaarden die gelden bij het annuleren van een fiets, na afspraak kosteloos bij jou thuis opgehaald. 
    • LET OP! Je kunt de fiets niet naar een AH-winkel brengen en daar jouw geld terugeisen. Het terugstorten van het aankoopbedrag wordt elders geregeld.
  • Het retourneren van een accessoire kost jou geen geld. 

Ik wil mijn aankoop retourneren, kan ik dit ook in de winkel terugbrengen?

  • Nee. Retourneren in de winkel is niet mogelijk.

Onder welke voorwaarden mag ik de Villette le Robuste (Deluxe) E-bike retourneren?

  • De E-bike moet ongebruikt (maximaal 1 kilometer gereden onder schone omstandigheden) en geheel compleet worden aangeboden, dwz met alle accessoires, boekjes etc.

Onder welke voorwaarden mag ik een accessoire retourneren?

  • De accessoire dient bij retour in de originele verpakking terug gestuurd te worden , onbeschadigd en met originele informatiekarton eraan.

Hoe werkt het retourneren van de Villette le Robuste (Deluxe) E-bike?

  • De E-bike zal thuis bij de koper worden opgehaald na afspraak. Pas wanneer de E-bike in goede orde is bevonden zal bericht naar AH komen dat de aankoop gecrediteerd kan worden. 

Hoe werkt het retourneren van een accessoire(s)

  • De retour aanmelden via: service@fsnplus.nl o.v.v. ordernummer en naam. Hierop wordt er een retouretiket naar jou gemaild die jij kan gebruiken voor het retourneren.
    • De accessoire dient bij retour in de originele verpakking terug gestuurd te worden , onbeschadigd en met originele informatiekarton eraan.

Installatie en onderhoud

Hoe verstel ik het zadel en stuur?

  • Zadel en stuur worden bij aflevering op maat afgesteld. Je kunt de handleiding online inzien op www.fietscentrum.nl

Mijn Villette le Robuste (Deluxe) E-bike is gestolen wat moet ik doen? Heb ik garantie hiervoor?

  • Nee. Wij raden je aan bij de volgende E-bike een diefstalverzekering af te sluiten of er een slot bij te kopen. Bij het gebruik van een ART2 slot kun je jouw E-bike eenvoudig verzekeren.

Kan ik een diefstalverzekering afsluiten voor mijn E-bike?

  • Mede vanwege de hoge waarde van een E-bike raden wij jou aan om een diefstalverzekering af te sluiten. Een gestolen E-bike is qua aanschafwaarde niet altijd zomaar te vervangen en E-bikes zijn populair bij fietsendieven. Het is dus geen overbodige luxe om een (diefstal)verzekering af te sluiten voor jouw E-bike. Dit werkt net als bij een gewone fiets: voor een elektrische fiets worden geen speciale regels gehanteerd.

Is er onderhoud vereist aan de E-bike?

  • Elke E-bike heeft onderhoud nodig. Wij raden je aan om na circa 3 maanden gebruik de E-bike een servicebeurt te geven om alle delen die zich hebben gezet bij te stellen, zoals ketting, spaken etc. Dit komt de levensduur van jouw E-bike ten goede. Daarnaast zul je de E-bike geregeld moeten schoonmaken om o.a. de remwerking te blijven garanderen en om roest te voorkomen.

Heeft vriesweer veel invloed op een E-bike?

  • Jazeker, helaas wel. Bij temperaturen onder nul neemt de capaciteit van een accu met tientallen procenten af, waardoor je in plaats van bijvoorbeeld 80 kilometer in de zomer maar 60 kilometer in de winter kunt fietsen. Er kan bij lage temperaturen minder stroom in een accu en er komt ook nog eens minder uit. Laadt de accu in de winter wat vaker op, in een verwarmd vertrek – dan kan er meer stroom in. Daarnaast wordt er in de winter vaak gestrooid en kan het wegenzout jouw E-bike aantasten. Was de fiets geregeld om het zout af te spoelen, maar gebruik hiervoor geen hogedrukspuit! Met een hogedrukspuit spuit je mogelijk het vet uit de lagers en kan water in de motor, accu en het display dringen.

Contact

Zijn er vragen over een bestelling die je hebt geplaatst? Contact opnemen met de klantenservice, dat kan via onderstaande contact mogelijkheden: 

E-bikes:

Wil je aanvullende productinformatie over Villette Fietsen, graag uw bericht sturen aan:

(Bij voorkeur een mail)    

Mailadres: info@bikeservicenederland.nl

Telefoonnummer: 0570-606939

Website informatie: www.villettefietsen.nl

Voor een annulering van een bestelling die nog niet is uitgeleverd, kun je terecht bij BSN:  

Mailadres info@bikeservicenederland.nl 

Bestellingen, leveringen, garantie en retouren E-bike:

Heb je vragen over lopende bestellingen, leveringen, garantie en mogelijke retouren? Neem dan contact op met de klantenservice van Fietscentrum:

Vragen over leveringen: contact@fietscentrum.nl 

Retour E-bike aanmelden – ( Feitelijke retour, een fiets die is uitgeleverd , kan retour worden aangemeld via: www.fietscentrum.nl/retourneren/

Serviceverlening transporteur E-bike: https://fietscentrum.nl/klantenservice/ 

Garantie vragen E-bike: https://fietscentrum.nl/klantenservice/

Aanvullende service en onderhoudsovereenkomst: https://fietscentrum.nl/onderhoudsabonnement-particulier/

Heb je overige vragen over bestellingen, leveringen en retouren:

Telefoonnummer Fiets Centrum:

  • 085-0130250
  • 085-0130251

Mailadres Fiets Centrum: contact@fietscentrum.nl

Wens je een aanvullend onderhoudsabonnement?

Onderhoudsabonnement: https://fietscentrum.nl/onderhoudsabonnement-particulier/ 

Het verzekeren van jouw E bike:  

Fiets verzekering: https://fietscentrum.nl/enra-fietsverzekering/ 

Dit kan pas indien je jouw fiets hebt ontvangen aangezien FietsCentrum het FRAMENUMMER, ACCUNUMMER EN SLEUTELNUMMER hiervoor nodig heeft. 

De monteurs van Fiets centrum hebben allemaal een tablet bij zich op het moment van aflevering en deze kunnen samen met u de verzekering afsluiten

Accessoires:

Voor een annulering van een bestelling die nog niet is uitgeleverd, kun je terecht bij BSN bereikbaar onder mail adres: service@fsnplus.nl 

Garantie vragen: service@fsnplus.nl 

Telefoonnummer: 0570-606939

Retour accessoire aanmelden: service@fsnplus.nl 

Vragen over leveringen van Accessoires: service@fsnplus.nl 

Telefoonnummer: 0570-606939

Algemene voorwaarden:

Bedrijfsinformatie

Handelsnaam: Blue Zone Mobility B.V.

Website: www.villettefietsen.nl

Adres: Mijkenbroek 18, 4824 AB, Breda 

Kamer van Koophandel: 72131624 

BTW nummer: 858998178B01